Uczelnie artystyczne idą z duchem czasów

Kończyłam Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi w roku 2001, a w roku akademickim 2003/2004 przebywałam na stypendium w Kunsthøgskolen w Bergen w Norwegii.

Kończyłam Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi w roku 2001, a w roku akademickim 2003/2004 przebywałam na stypendium w Kunsthøgskolen w Bergen w Norwegii.

Dziś mamy 2017 rok i diametralnie inny wizerunek uczelni. Moja dawna akademia stała się wielkim uczelnianym kampusem z własną galerią w centrum Łodzi, z własnym Centrum Promocji Młodych, z Centrum Nauki i Sztuki oraz z bogatą ofertą edukacyjną i poszerzeniem wydziałów. (www.asp.lodz.pl)

A wszystko to za fundusze unijne. Pogratulować rektorom zmysłu gospodarczego i świetnego wykorzystania funduszy unijnych. Niedługo powstanie też przedszkole artystyczne na terenie uczelni w parku według projektu Katarzyny Kobro, której nie trzeba raczej przedstawiać znawcom sztuki współczesnej. Lata 2001 a 2017 to wielka przepaść i okres, w którym świetnie widać galopujący rozwój uczelni.

No a co z Kunsthøgskolen w Bergen w Norwegii? Otóż wielka niespodzianka mnie spotkała, gdy z ciekawością sprawdziłam stronę uczelni. Otóż uczelnia stała się zbiorem 2 uczelni od 1 stycznia tego roku. Kunsthøgskolen połączyła się z Akademią Muzyczną im. Griega i pod egidą Uniwersytetu w Bergen stworzyła wielki Wydział Sztuki, Muzyki i Designu. I przeniosła się do nowego budynku przy Mølendalsveien w Bergen. Co ciekawe budynek został zaprojektowany przez najbardziej obecnie znane norweskie biuro architektoniczne Snøhetta, które m.in. współpracuje z Bjarnem Melgaardem, o którym już pisałam wcześniej. Obecnie biuro znowu fascynuje świat, bo projektuje największą podwodną restaurację na wybrzeżu Lindesnes.

Okazuje się, że jednak sztuka ma potężny wpływ. Można mówić tu o art brandingu. Sztuka sama staje się marką. Oczywiście to są szkoły artystyczne i muszą trzymać pewien poziom. Kobro była awangardową artystką, trochę zapomnianą, w cieniu swego męża Władysława Strzemińskiego. Z kolei Snøhetta staje się awangardowym interesującym wizerunkiem Norwegii w świecie.

Art branding to jest właśnie trend wizerunkowy z nawiązaniem do korzeni i dumy z historii zwłaszcza sztuk pięknych.

Więcej o Snohetta:

Więcej o idei przedszkola:

także:

Widok na park z ASP w Lodzi i Centrum z lotu ptaka, mat. internetowe
Nawiązanie do idei Kobro w budynkach uczelni, mat. internetowe
Fragment budynków ASP w Lodzi, fot. Jarosław Kubak, mat. internetowe
Snohetta – budynek Wydziału Sztuki Muzyki i Designu w Bergen, mat. internetowe
Jedna z pracowni Wydziału w Bergen w nowym budynku, mat. internetowe